Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά σας να μάθουν ιστορία
Πρώτη δημοσίευση Μάρτιος 2022
Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά σας να μάθουν ιστορία - Ίσως τελικά και τους εαυτούς μας
Η ιστορία δεν ήταν σίγουρα το αγαπημένο μάθημα μου στο σχολείο. Θα σας πω όμως πώς πιστεύω ότι έγινε για το γιό μου.
Η ιστορία διδάσκει σχετικά με το παρελθόν και θεωρείται σύμβουλος για το τι πρέπει να κάνεις στο παρόν, ώστε να εκπληρώσεις τους στόχους σου στο μέλλον. Τελικά τα καλύπτει όλα.
Ιστορία! Δώσε βάση από νωρίς
Η ιστορία δεν ήταν σίγουρα το αγαπημένο μου μάθημα στο σχολείο. Μεγαλώνοντας και καθώς άρχιζαν να με ενδιαφέρουν ολοένα και περισσότερο τα κίνητρα πίσω από τις ανθρώπινες ενέργειες και πεδία όπως η συμπεριφορική επιστήμη και η ψυχολογία, συνειδητοποίησα ότι η ιστορία είναι εξαιρετικά σημαντική. Όχι τόσο για τη στείρα γνώση κενών ημερομηνιών και ακατέργαστων γεγονότων, αλλά κυρίως γιατί αν μελετήσεις την αντίδραση και τις ενέργειες των ανθρώπων σε καταστάσεις και δρώμενα που συνέβησαν στο παρελθόν, μπορείς να εξάγεις πληροφορίες τεράστιας σημασίας. Πρόκειται για γνώση που μπορεί να μας καθοδηγήσει σε περιόδους κρίσης. Οι στρατηγικές λήψης αποφάσεων, η συμπεριφορική επιστήμη, η ψυχολογία είναι τομείς που εμπλέκονται άμεσα.
Φυσικά, τίποτα από όλα αυτά δεν παιρνάει από το μυαλό ενός παιδιού. Και γιατί άλλωστε! Το ευτυχές είναι ότι μου άρεσε από μικρός να διαβάζω και μέσα σ' όλα πέρασαν από τα χέρια μου και μερικά ιστορικά μυθιστορήματα. Έτσι πέρα από τη χαρά του διαβάσματος, κάποια ιστορικά γεγονότα κατάφεραν να παραμείνουν στη μνήμη μου.
Το ιστορικό μυθιστόρημα
Το γεγονός ότι αγάπησα πολύ το ιστορικό μυθιστόρημα όταν ήμουν παιδί, έμεινε χαραγμένο στο μυαλό μου και έμμελε να ανασυρθεί όταν έψαχνα βιβλία για τα δικά μου πλέον παιδιά. Φυσικά ξεκίνησα χωρίς αυτή τη σκέψη, με κριτήρια επιλογής βιβλίων δικά μου αναγνώσματα και συνέχιζα βάσει των αντιδράσεων των παιδιών μου σε ότι διάβαζαν. Κάτι συνέβη όμως όταν ο μεγάλος μου γιός ήταν στην Τρίτη δημοτικού, όπου διδάσκεται μυθολογία. Του ήταν πάρα πολύ εύκολο να μάθει την ύλη. Θυμάμαι χαρακτηριστικά να μου περιγράφει γεγονότα που δεν υπήρχαν στο σχολικό βιβλίο, καθώς τον βοηθούσα με τα μαθήματα του. Η ελληνική μυθολογία ήταν και παραμένει αγαπημένη σε μένα και ως τότε του διάβαζα βιβλία μυθολογίας ήδη περίπου τρία χρόνια. Παρόλα αυτά ήταν κάτι που δεν το περίμενα.
Από το σημείο όμως που συνειδητοποίησα την τεράστια επίδραση που είχαν αυτά τα πρώτα αναγνώσματα στην ικανότητά του να κατανοεί το σχολικό υλικό, τα μοτίβα αναζήτησης βιβλίων μου προσαρμόστηκαν στο πρόγραμμα σπουδών του για το μαθήμα της ιστορίας. Μέχρι τότε γνώριζε μεταξύ άλλων για τον Ηρακλή, τον Θησέα, τον Περσέα και την Αργοναυτική εκστρατεία και είχαμε διαβάσει την Ιλιάδα και την Οδύσσεια του Ομήρου μέσα από βιβλία που γράφηκαν ειδικά για παιδιά. Πώς έπρεπε να συνεχίσω;
Τα επόμενα βήματα
Το επόμενο βήμα ήταν να ανακαλύψω τι διδάσκονταν στην Τετάρτη. Η απάντηση είναι αρχαία ελληνική ιστορία, από την κάθοδο των Δωριέων περίπου τον 12ο αιώνα π.Χ. μέχρι την Ελληνιστική περίοδο και την εμφάνιση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Πολλοί αιώνες και ατέλειωτο υλικό. Είχα ήδη βιβλία για τους Περσικούς πολέμους και φυσικά τον Μέγα Αλέξανδρο2. Κατάφερα να βρω κι άλλα που καλύπταν τους Πελοποννησιακούς πολέμους, το χρυσό αιώνα του Περικλή, τη ζωή στην αρχάια Σπάρτη κ.ά. Σκέφτηκα ότι μπορούσα να ξεκινήσω με αυτά. Σε όλη αυτή την προσπάθεα βοήθησε φυσικά το γεγονός ότι ήδη του άρεσε να διαβάζει βιβλία. Η μεγάλη διαφορά ήταν ότι τώρα ενώ το έκανε προετοιμαζόταν χωρίς να το καταλαβαίνει και για το μάθημα ιστορίας της επόμενης σχολικής χρονιάς. Μ' ένα σμπάρο δυο τριγώνια.
Το επόμενο έτος το έψαξα ακόμη περισσότερο. Στην Πέμπτη τάξη τα παιδία διδάσκονται για την εποχή του Βυζαντίου, από την άνοδο της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, συνεχιζόντας στην διαίρεση στη δυτική και την Βυζαντινή αυτοκρατορία, και φτάνουν μέχρι την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453 μ.Χ. Έψαξα για ιστορικά μυθιστορήματα που σχετίζονται με την περίοδο αυτή. Υπήρχαν ακόμη περισσότερα από όσα φανταζόμουν. Διάλεξα περίπου δώδεκα που μου φανήκαν περισσότερο ενδιαφέροντα και τα διάβασε όλα.
Αυτό τον βοήθησε πολύ κατέκτησε εύκολα το σχολικό υλικό, καθώς είχε ήδη μάθει τα γεγονότα, ενώ τα διάβαζε μέσα από μια συναρπαστική ιστορία. Έφτασε σε σημείο να περιγράφει στους συμμαθητές του και στο δάσκαλο λεπτομέρειες από ιστορικά συμβάντα. Ήταν το κάτι άλλο.
Σκοπεύω λοιπόν να συνεχίσω αυτή τη στρατηγική και πιστεύω ότι πρέπει να κάνετε το ίδιο! Ανακαλύψτε τι διδάσκονται τα παιδιά σας στο μαθήμα ιστορίας του έτους και αγοράστε τους ιστορικά μυθιστορήματα που καλύπτουν την ίδια περίοδο. Δοκιμάστε το!
Παιδέψου Apr 02, 2024